Nejrychleji v ČR prodáte malý byt

Nejrychleji v ČR prodáte malý byt

25 června, 2015

Získejte nejaktuálnější

informace a zkušenosti

s předstihem

Byt v ČR máte šanci prodat v průměru do tří měsíců, najít kupce na dům trvá téměř pět, u pozemku více než půl roku. Jsou samozřejmě regiony, kde lze prodat rychleji a jiné, kde na kupce čekáte mnohem déle. Nejvíce se obrňte trpělivostí v Karlovarském kraji – prodej jakékoliv nemovitosti zde zabere v průměru zhruba půl roku. Podobně ve Zlínském kraji, kde pod tři měsíce prodáte maximálně jednopokojový byt. Takto mluví data největšího inzertního serveru v oblasti realit Sreality.cz.

„V projektu Realita českých realit, jehož výsledky dnes máte poprvé před sebou, budeme kvartálně přinášet zajímavé údaje o nabídce a poptávce po nemovitostech. Vycházíme z databáze serveru Sreality.cz, v níž je více než 140 000 aktuálních nabídek nemovitostí na prodej, pronájem či dražbu. Tentokrát jsme analyzovali data o inzerátech stažených z nabídky za listopad a prosinec – tedy o nemovitostech, které tak logicky našly nového majitele či nájemce. Bylo jich 17 073, což je pro datovou analýzu robustní vzorek. Kromě tiskové zprávy najdete strukturovaný přehled v infografice,“ popsal projekt Realita českých realit Michal Zadák, manažer služby Sreality.cz.

Jak se prodávají reality

Regionálně platí, že nejrychleji se nemovitosti v průměru prodávají v Praze a Ústeckém kraji. Naopak nejdéle kupce hledají nemovitosti v Karlovarském, Zlínském a Plzeňském kraji. Zatímco v Praze průměrný prodej nemovitosti zabere méně než tři měsíce, v posledních třech jmenovaných krajích si prodávající na nového majitele počká téměř dvakrát tak dlouho. Michal Zadák dodává: „Překvapivý je výsledek u Ústeckého kraje, který patří k regionům s nejvyšší nezaměstnaností v ČR (10,7 % k 31. 12. 2014), a předpokládali bychom zde tedy nižší aktivitu trhu. Naopak Plzeňský region má po hlavním městě druhou nejnižší nezaměstnanost (5,7 %) a přitom zde prodej nemovitosti trvá velmi dlouho. A až nepochopitelné se může zdát, že zrovna na Karlovarsku, kde se nemovitosti prodávají nejhůře, prodáte pozemek určený na bydlení za v republice téměř rekordních pět měsíců.

article-obr

archiv: dimensiongroup.cz

 

Čím menší byt, tím rychleji jej prodáte

Byty se prodávají v celorepublikovém průměru tři měsíce. Nejrychleji v Praze, Pardubickém, Olomouckém, Královéhradeckém a Ústeckém kraji. Čím větší a tedy i dražší byt, tím déle mu budete hledat kupce. Jednopokojové byty se v průměru v ČR prodávají za 86 dní a s velikostí bytu doba prodeje stoupá až po pětipokojové za 121 dní. Pak dochází k obratu: pokud máte šestipokojový či větší byt, prodáte ho naopak rychleji: do dvou měsíců. Zřejmě proto, že nabídka je zde omezená a poptávka tedy převyšuje nabídku. Výjimkou z celkového pravidla „čím větší, tím déle“, je Plzeňský kraj: početně vzácnější čtyř a pětipokojové byty zde získají kupce až dvakrát rychleji než ty jednopokojové.

„Největší poptávka po jednopokojových bytech je v Libereckém kraji, konkrétně v okrese Liberec. Tam v průměru prodáte malý byt dokonce do měsíce. Tentýž kraj ale paradoxně patří k těm, kde budete dvoupokojový byt prodávat nejdéle v republice – až 4 měsíce,“ doplňuje Michal Zadák. Jednopokojové a dvoupokojové byty z trhu rychle mizí (prodej trvá okolo tří měsíců) kromě Prahy i v Olomouckém, Ústeckém a Pardubickém kraji. Naopak dlouho – čtyři až pět měsíců – na kupce jednopokojové byty čekají v Karlovarském a Plzeňském kraji i v kraji Vysočina.

Prodejní doba třípokojových bytů se podle regionu pohybuje v rozmezí 85 a 138 dnů. Jsou také nejžádanější: za prosinec a listopad 2014 se jich prodalo přes tři tisíce. Nejvíce v nejlidnatějších krajích, tedy v Praze (912), Moravskoslezském (461) a Středočeském kraji (278). Statistiky z Moravskoslezského kraje přitom ukazují, že v problematickém regionu nepomůže ani nízká cena. Na Bruntálsku jsou byty o více než polovinu levnější než v okrese Frýdek-Místek, ale na kupce čekají dvakrát déle, tedy více než sedm měsíců.

Vilu prodáte rychleji než rodinný dům

Nejvíce domů se za poslední dva měsíce roku 2014 prodalo ve Středočeském (1 264), Jihomoravském (638) a Moravskoslezském kraji (483). Platí přitom, že nejrychleji prodáte vilu (v průměru 100 dní), pak rodinný dům a chatu (142 dní), následuje chalupa (5 měsíců) a zemědělská usedlost (6 měsíců v průměru).

#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

Rodinný dům prodáte nejrychleji v jednom ze čtyř nejlidnatějších krajů republiky. Vily se prodávají hlavně v Praze (33) a Středočeském kraji (30). Dvakrát rychleji se po nich zapráší ve středních Čechách, kde jsou řádově levnější než v hlavním městě. Asi nikoho nepřekvapí, že prodávané chaty jsou levnější než chalupy, a s tím souvisí i jejich rychlejší prodej.

Další podobné články

Nová norma chrání majitele FVE nejen před nekvalitní instalací

Nová norma chrání majitele FVE nejen před nekvalitní instalací

Solární boom zvýšil počet fotovoltaických systémů v ČR, ale přinesl i neodborné montáže a nekvalitní komponenty. Aktualizovaná norma ČSN 33 2130 ed. 4 zvyšuje nároky na požární bezpečnost, chrání investory před špatně navrženými systémy obnovitelných zdrojů energie, a navíc doporučuje zapojit pojistitele nemovitosti už ve fázi projektu.

Ceny emisních povolenek by nás už nemusely strašit

Ceny emisních povolenek by nás už nemusely strašit

Evropská komise vyslyšela požadavky České republiky a dalších 18 členských států a představila návrh změn v systému EU ETS2, které mají zabránit prudkému růstu cen emisních povolenek a negativním dopadům na domácnosti a firmy. 

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.