Statutární zástupci i samotní správci nemovitostí, kteří aktivně pomáhají předsedům SVJ/BD ve správě nemovitosti se nás ptají: “Opravdu můžeme začít pořádat per rollam hlasování v plně elektronické podobě? Jak je to s “písemnu formou” a vlastnoručním podpisem, jehož úprava je zakotvena přímo v zákoně?”
Nejdříve bychom chtěli poukázat na fakt, že zák. č. 89/2012, občanský zákoník, kde je rozhodování mimo zasedání zakotveno v §1210 je svou povahou převážně dispozitivní (doporučující), kogentní ustanovení jsou výjimečná a jasně formulována zákonem.
Pro pořádek se krátce podívejme na ustanovení pro hlasování mimo zasedání (tzv. per rollam), která najdete v § 1210 až § 1214 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, která upravují:
- Kdy je možné rozhodovat mimo zasedání (§ 1210):
- Pokud svolané shromáždění nebylo způsobilé se usnášet, může osoba oprávněná svolat shromáždění navrhnout rozhodnutí mimo zasedání.
- Nebo pokud to umožňují stanovy společenství vlastníků jednotek (SVJ)
- Náležitosti návrhu na rozhodnutí mimo zasedání (§ 1211):
- Návrh musí obsahovat návrh usnesení, podklady potřebné pro jeho posouzení (nebo údaj, kde jsou uveřejněny) a údaj o lhůtě, ve které se má vlastník vyjádřit.
- Pokud stanovy neurčí delší lhůtu, činí zákonná lhůta pro vyjádření 15 dní od doručení návrhu.
- Forma vyjádření vlastníka (§ 1212):
- Vyjádření musí být podepsáno vlastní rukou na listině obsahující plné znění návrhu rozhodnutí a musí být uveden den, měsíc a rok, kdy bylo učiněno.
- Alternativně lze použít kvalifikovaný elektronický podpis nebo datovou schránku, pokud je stanovami vyžadován notářsky ověřený podpis vlastníka (hlasujícího).
- Způsob oznámení výsledků hlasování (§ 1213):
- Výsledky hlasování musí být oznámeny všem vlastníkům jednotek. Nejčastěji formou zápisu a jeho distribuci (poštou, elektronickými uložišti, e-mailem, fyzicky vhozením do schránek vlastníků). V zápise je třeba vyhodnotit hlasování a jasně uvést, která rozhodnutí (usnesení) byla přijata a kolika % hlasů a která nikoliv. Pokud se hlasuje o důležitých bodech jako je účetní závěrka, volba nových členů statutárního orgánu nebo nákladné investici, je nutné zápis vložit i do sbírky listin v OR. Zápis má svá specifika, která je třeba vzít v úvahu.
- Počet hlasů pro přijetí rozhodnutí (§ 1214):
- Rozhodnutí je přijato, pokud pro něj hlasovala většina všech vlastníků jednotek, pokud zákon nebo stanovy neurčí jinak. Často se v této části chybuje. Mluvíme o hlasování absolutní většinou. (poznámka autora: na shromáždění vlastníků se hlasuje relativní většinou, neboli většinou z přítomných)
Tato pravidla mohou být dále rozvedena nebo zpřesněna ve stanovách konkrétního SVJ, ale vždy musí být dodrženy minimální požadavky stanovené občanským zákoníkem.
Největší debaty se vedou kolem ustanovení §1212 a to formy vyjádření vlastníka (“Vyjádření musí být podepsáno vlastní rukou na listině obsahující plné znění návrhu rozhodnutí a musí být uveden den, měsíc a rok, kdy bylo učiněno”).
V dnešní elektronické době, kdy z 99% se každodenní písemný styk provádí skrze elektronické prostředky a kdy listinné podobě předchází její elektronické originály, které mají stejnou váhu jako vytištěný dokument. Kdy jednoduchý elektronický podpis v emailu je právně závazný (tuto skutečnost již v roce 2019 Nejvyšší Soud rozsudkem č.23 Cdo 3439/2018 potvrdil), stejně jako vlastnoruční podpis na papíře.
Musíme se tedy ptát, co chtěl zákonodárce tímto ustanovením v zákoně říci. Byl v době, kdy vznikl limitující, nebo chtěl ulehčit práci správcům a hlavně statutárům v řízení chodu SVJ/BD. Chtěl zvýšit efektivnost jednání mimo shromáždění, která jsou často neusnášeníschopná? Nebo zákonodárce chtěl bazírovat na formě, která je v dnešní době překonána digitálním standardem?
Velmi pěkně shrnula v rozhovoru O digitální komunikaci a per rollam hlasování, pro portál SousedeCZ, předsedkyní občanskoprávního a obchodního kolegia Nejvyššího soudu paní JUDr. Pavlína Brzobohatá.
“Když si vezmu hlasování zde v ČR, položme si otázku co bylo smyslem a účelem zákonodárce? Alfa a omega občanského zákoníku je „smysl a účel“, proto ho hledejme i u SVJ. U hlasování per rollam jde o to, mít jistotu, že ten vlastník, který hlasuje, je tím správným vlastníkem. Abych jej mohla ztotožnit a věděla, že mám vyjádřenou jeho vůli. Z mého pohledu, a berte to jen jako můj osobní názor, který vychází z mnoha neformálních diskusí, smyslem zákona je identifikovat vlastníka a zároveň si myslím, že není úplně obhajitelné trvat v dnešní době na „tužce a papíru“.
Pro lepší pochopení celé situace je dobré se dívat na zákon v podobě dispozitivního charakteru a cílem je, abychom chránili majetek vlastníků a umožnili statutárům vykonávat jejich manažerskou roli a plnit rozsáhlé zákonné povinnosti.
Na portále sousedé.cz využíváme per rollam hlasování v elektronické podobě již od roku 2019. Od té doby doznalo svá vylepšení a úpravy, ale v podstatě se základ nezměnil. Oporu jsme hledali již v zákoně eAIDAS a poskytujeme i (právní stanovisko) k technickému řešení.
O čem se nejčastěji hlasuje?
Jen na našem portále si “vyzkoušelo” hlasování skoro 500 SVJ v rámci let a odhlasovalo se skoro 10 000 krát. Máme některé “borce”, kteří hlasují i 10x do roka. Je to snadné, tak proč ne.
Z našich rozsáhlých statistik, jsme udělali přehled a sami jsme byli mile překvapeni širokospektrálností témat:
- Schvalování účetních závěrek a rozpočtů (např. „Schválení účetní závěrky za a rozpočtu)
- Volby výboru nebo předsedy
- Rozhodování o opravách a rekonstrukcích (okna, výtahy, fasády, úklid, pojistky)
- Změny stanov, domovní řády, nastavení poplatků a záloh
- Technické záležitosti (kamerové systémy, elektroinstalace, nabíječky elektromobilů)
Jak ověřit vašeho vlastníka? Že hlasuje opravdu ten kdo má?
Máte dvojí možnost, buď vložíte zodpovědnost do rukou samotného majitele BJ a necháte jej registrovat se do systému a ověřit se zpětným emailem na emailovou adresu, kterou Vám poskytnul pro komunikaci a správu domu (zde doporučujeme podepsaný dokument, kterým vlastník potvrzuje, na jakém emailu bude s vámi komunikovat a že tento email má zabezpečený a s přístupem jen on sám). Tento model “přenesení odpovědnosti na vlastníka” doporučují i právní zástupci. Vlastník je sám povinen aktualizovat údaje pro komunikaci, je povinen hlásit změny, které by ovlivnily výkon správy z pohledu SVJ.
Druhá varianta je placené ověření přes Bank ID. Náš systém testuje tuto variantu ověření v kroku před hlasováním samotného vlastníka, můžete tedy využít tuto službu, abyste byli na úrovni vyššího stupně ověření, na úrovni zaručeného elektronického podpisu.
Rádi pomůžeme s hlasováním i nastavením celého systému. Již nemusíte čekat na příští shromáždění, nebo utrácet drahé peníze na neusnášeníschopná setkání.
Stačí se s námi spojit na obchod@sousede.cz nebo si bezplatně otestovat prostředí na www.sousede.cz a využít třeba jen jednorázového hlasování.
Za tým SousedeCZ, ing. Zlata Botero Vašková, jednatelka