Zvažte pro a proti.
Prodej bytu bez provize, nebo s provizí?

4 min. čtení · Nezařazené ·

Realitní zprostředkovatelé lákají klienty na různé slogany. Často se v současnosti objevují marketingová lákadla na téma prodej bez provize, bez realitky, tržní odhad zdarma apod. Jak to s nimi je?

Nic není zadarmo!

Některé slogany jsou podle mého názoru dokonce kontraproduktivní a navozují dojem, že realitní kancelář skutečně poskytuje služby zdarma. Samozřejmě tomu tak není.

Ani služby zvané „bez realitky“, ani lákadlo tržní ocenění zdarma, ani bez provize není bez nákladů a odměny, kterou hradí klient. Prostě vždy za něco zaplatíte. Je to prostě na světě tak.

Je normální za služby platit – realitní kancelář není výjimkou

Služby realitní kanceláře jsou určeny pro ty, kteří nemají čas nebo odbornost nebo obojí a nechtějí se zabývat prodejem či nákupem nemovitosti v celé své škále k tomu nutných aktivit. Jsou to služby jako každé jiné a ty něco stojí. Jsem toho názoru, že provize by vždy měla být čitelná, předem jasná a obě strany, tedy kupující i prodávající, by měli vědět vůči komu a v jaké výši je provize účtována.

Zprostředkovatel musí hájit zájmy obou stran

Názor, že provize účtovaná vůči kupující straně je tzv. duální vztah a že tím makléř nehájí zájmy prodávajícího a naopak hájí zájmy kupujícího, je podle mne názor lichý. Realitní zprostředkovatel není advokát, který musí hájit zájmy strany, kterou zastupuje i když je tou stranou třeba evidentní zločinec. Musí tvrdit, že je jeho klient nevinný nebo v právu. Taková je jeho role a za tuto službu mu obžalovaný nebo prostě klient platí. Zprostředkovatel však v této roli není. Hájí zájmy spotřebitele a tím jsou oba. Makléř nemůže tajit některé vady či vědomě nemluvit pravdu v zájmu hájení jedné či druhé strany. Mám udělat radost prodávajícímu a kupující ať je naštvaný ? Tak to přeci nestojí. Ze soudní síně jde vždy někdo spokojený a někdo nespokojený, potrestaný. V obchodě o to nejde. Od stolu by měli odcházet všichni spokojení. Prodávající, kupující a i zprostředkovatel. Jinak si ve svém zájmu zprostředkovatel nevydělá. Klienti se už k němu nevrátí.

Základem musí být průhlednost, jasnost a srozumitelnost

Smluvní strany by měly dostat veškeré informace, které jsou pro důvěryhodnost a správnost transakce nutné. Peněžní toky by měly být průhledné. Zprostředkovatel nemá důvod provizi tajit jedné či druhé straně. Prostě za služby se platí. Jeden pohled může být i takový, že to stejně vždy zaplatí ten, kdo dává peníze, tedy kupující. Záleží jen na tom, kde jsou ty provize schované, v kupní ceně nebo jsou mimo ni.

Model, kdy je provize účtována prodávajícímu, obhajovaný zásadou „koho chleba jíš, toho píseň zpívej“ může pak být v souvislostech hájení zájmů odstrašující pro kupujícího. A o to také přece serióznímu zprostředkovateli nejde.

Marketingové nástroje mohou být různé a rozumný člověk si vždy udělá jasno. Není k tomu třeba kdovíjaké vzdělání , odbornost a vysvětlování. Na to stačí zdravý selský rozum!

klíčová slova:
·

Další podobné články

Není všechno tak, jak se zdá. Jak bydlíme v…

Evropa stírá hranice mezi státy. Zalíbilo se vám v Londýně, Paříži, či Mnichově? Občasné návštěvy a stálé bydlení si ale jsou hodně vzdálené. I když nás od těchto měst dělí jenom hodiny jízdy, podmínky pro bydlení se liší.

Kolik Vám pronájem bytu skutečně vydělá. Víte, co všechno…

Koupě bytu na investici se stala v posledních letech fenoménem. A není divu. Výnosnost investičních bytů je totiž stále vysoká, přestože prodejní ceny bytů rostou. Naše očekávání a realita je ale často výrazně odlišná. Jaké výdaje nás mohou čekat, ale…

Tři trendy tipy, které by ve Vaší koupelně neměly…

Základní podmínky by bez diskusí měla splňovat každá koupelna. Vy se ale nechte rozmazlit! Pobyt v koupelně si můžeme vysloveně užít. Důležité je jen nechat všechny starosti před dveřmi, o ostatní se už naše tři trendy tipy postarají samy.




Zadejte hledané slovo a stiskněte Enter