Zvažte pro a proti.
Prodej bytu bez provize, nebo s provizí?

4 min. čtení · Nezařazené ·

Realitní zprostředkovatelé lákají klienty na různé slogany. Často se v současnosti objevují marketingová lákadla na téma prodej bez provize, bez realitky, tržní odhad zdarma apod. Jak to s nimi je?

Nic není zadarmo!

Některé slogany jsou podle mého názoru dokonce kontraproduktivní a navozují dojem, že realitní kancelář skutečně poskytuje služby zdarma. Samozřejmě tomu tak není.

Ani služby zvané „bez realitky“, ani lákadlo tržní ocenění zdarma, ani bez provize není bez nákladů a odměny, kterou hradí klient. Prostě vždy za něco zaplatíte. Je to prostě na světě tak.

Je normální za služby platit – realitní kancelář není výjimkou

Služby realitní kanceláře jsou určeny pro ty, kteří nemají čas nebo odbornost nebo obojí a nechtějí se zabývat prodejem či nákupem nemovitosti v celé své škále k tomu nutných aktivit. Jsou to služby jako každé jiné a ty něco stojí. Jsem toho názoru, že provize by vždy měla být čitelná, předem jasná a obě strany, tedy kupující i prodávající, by měli vědět vůči komu a v jaké výši je provize účtována.

Zprostředkovatel musí hájit zájmy obou stran

Názor, že provize účtovaná vůči kupující straně je tzv. duální vztah a že tím makléř nehájí zájmy prodávajícího a naopak hájí zájmy kupujícího, je podle mne názor lichý. Realitní zprostředkovatel není advokát, který musí hájit zájmy strany, kterou zastupuje i když je tou stranou třeba evidentní zločinec. Musí tvrdit, že je jeho klient nevinný nebo v právu. Taková je jeho role a za tuto službu mu obžalovaný nebo prostě klient platí. Zprostředkovatel však v této roli není. Hájí zájmy spotřebitele a tím jsou oba. Makléř nemůže tajit některé vady či vědomě nemluvit pravdu v zájmu hájení jedné či druhé strany. Mám udělat radost prodávajícímu a kupující ať je naštvaný ? Tak to přeci nestojí. Ze soudní síně jde vždy někdo spokojený a někdo nespokojený, potrestaný. V obchodě o to nejde. Od stolu by měli odcházet všichni spokojení. Prodávající, kupující a i zprostředkovatel. Jinak si ve svém zájmu zprostředkovatel nevydělá. Klienti se už k němu nevrátí.

Základem musí být průhlednost, jasnost a srozumitelnost

Smluvní strany by měly dostat veškeré informace, které jsou pro důvěryhodnost a správnost transakce nutné. Peněžní toky by měly být průhledné. Zprostředkovatel nemá důvod provizi tajit jedné či druhé straně. Prostě za služby se platí. Jeden pohled může být i takový, že to stejně vždy zaplatí ten, kdo dává peníze, tedy kupující. Záleží jen na tom, kde jsou ty provize schované, v kupní ceně nebo jsou mimo ni.

Model, kdy je provize účtována prodávajícímu, obhajovaný zásadou „koho chleba jíš, toho píseň zpívej“ může pak být v souvislostech hájení zájmů odstrašující pro kupujícího. A o to také přece serióznímu zprostředkovateli nejde.

Marketingové nástroje mohou být různé a rozumný člověk si vždy udělá jasno. Není k tomu třeba kdovíjaké vzdělání , odbornost a vysvětlování. Na to stačí zdravý selský rozum!

klíčová slova:
·

Další podobné články

Odpočinek s odměnou se Safety24

Safety 24 je firma, která se zabývá zabezpečením bytových domů. Vzhledem k tomu, že jsou ale prázdniny, tak vás nechceme zatěžovat žádnými technickými detaily, proto jsme pro vás připravili něco pro odpočinek. Po vyluštění tajenky se dozvíte více. Správnou odpověď…

Když kouření boří sousedské vztahy

Kouříte doma? Zdálo by se, že je to čistě vaše věc. Stačí ale málo a ze zapálené cigarety je velký problém. Kouříte v koupelně, na toaletě, na lodžii, z otevřeného okna, či na společné chodbě domu? Počet stížností na vlastníky…

Kolik zaplatíme za vstupní dveře do bytu?

Na vstupní dveře do bytu jsou kladeny vysoké nároky. V současné době jsou doporučovány dveře bezpečnostní. Pokud jste dosud měli standardní dveře a zárubně, počítejte, že cena nových bezpečnostních dveří bude tvořit zhruba 50 % celkových nákladů na odpovídající zabezpečení…




Zadejte hledané slovo a stiskněte Enter