Zvažte pro a proti.
Prodej bytu bez provize, nebo s provizí?

4 min. čtení · Nezařazené ·

Realitní zprostředkovatelé lákají klienty na různé slogany. Často se v současnosti objevují marketingová lákadla na téma prodej bez provize, bez realitky, tržní odhad zdarma apod. Jak to s nimi je?

Nic není zadarmo!

Některé slogany jsou podle mého názoru dokonce kontraproduktivní a navozují dojem, že realitní kancelář skutečně poskytuje služby zdarma. Samozřejmě tomu tak není.

Ani služby zvané „bez realitky“, ani lákadlo tržní ocenění zdarma, ani bez provize není bez nákladů a odměny, kterou hradí klient. Prostě vždy za něco zaplatíte. Je to prostě na světě tak.

Je normální za služby platit – realitní kancelář není výjimkou

Služby realitní kanceláře jsou určeny pro ty, kteří nemají čas nebo odbornost nebo obojí a nechtějí se zabývat prodejem či nákupem nemovitosti v celé své škále k tomu nutných aktivit. Jsou to služby jako každé jiné a ty něco stojí. Jsem toho názoru, že provize by vždy měla být čitelná, předem jasná a obě strany, tedy kupující i prodávající, by měli vědět vůči komu a v jaké výši je provize účtována.

Zprostředkovatel musí hájit zájmy obou stran

Názor, že provize účtovaná vůči kupující straně je tzv. duální vztah a že tím makléř nehájí zájmy prodávajícího a naopak hájí zájmy kupujícího, je podle mne názor lichý. Realitní zprostředkovatel není advokát, který musí hájit zájmy strany, kterou zastupuje i když je tou stranou třeba evidentní zločinec. Musí tvrdit, že je jeho klient nevinný nebo v právu. Taková je jeho role a za tuto službu mu obžalovaný nebo prostě klient platí. Zprostředkovatel však v této roli není. Hájí zájmy spotřebitele a tím jsou oba. Makléř nemůže tajit některé vady či vědomě nemluvit pravdu v zájmu hájení jedné či druhé strany. Mám udělat radost prodávajícímu a kupující ať je naštvaný ? Tak to přeci nestojí. Ze soudní síně jde vždy někdo spokojený a někdo nespokojený, potrestaný. V obchodě o to nejde. Od stolu by měli odcházet všichni spokojení. Prodávající, kupující a i zprostředkovatel. Jinak si ve svém zájmu zprostředkovatel nevydělá. Klienti se už k němu nevrátí.

Základem musí být průhlednost, jasnost a srozumitelnost

Smluvní strany by měly dostat veškeré informace, které jsou pro důvěryhodnost a správnost transakce nutné. Peněžní toky by měly být průhledné. Zprostředkovatel nemá důvod provizi tajit jedné či druhé straně. Prostě za služby se platí. Jeden pohled může být i takový, že to stejně vždy zaplatí ten, kdo dává peníze, tedy kupující. Záleží jen na tom, kde jsou ty provize schované, v kupní ceně nebo jsou mimo ni.

Model, kdy je provize účtována prodávajícímu, obhajovaný zásadou „koho chleba jíš, toho píseň zpívej“ může pak být v souvislostech hájení zájmů odstrašující pro kupujícího. A o to také přece serióznímu zprostředkovateli nejde.

Marketingové nástroje mohou být různé a rozumný člověk si vždy udělá jasno. Není k tomu třeba kdovíjaké vzdělání , odbornost a vysvětlování. Na to stačí zdravý selský rozum!

klíčová slova:
·

Další podobné články

Systémové řešení Bmeters – přesné měření vody a tepla

Odečty vodoměrů a měřičů tepla jako kompletní systémové řešení přináší výhody pro správce a výbory SVJ. Lze odečíst všechna měřidla jedním zařízením a minimalizovat náklady a přitom získat kvalitní a přesné měření vody a tepla případně i s rozúčtováním.

Požadujete u vodoměru snadnou výměnu nebo vysokou přesnost? Vyberte…

Výběr vhodného vodoměru ovlivňuje řada faktorů, např. jmenovitý průtok vody v potrubí, prostor pro instalaci, požadavky na přesnost měření a v neposlední řadě i ekonomické možnosti vlastníků bytů. Pojďme se podívat na typy vodoměrů ista podrobněji z hlediska jejich vlastností…




Zadejte hledané slovo a stiskněte Enter