Martin Slatinka: „Úspěšné jednání je, když půlku řešíme business a druhou půlku život“

9 min. čtení · Revitalizace domu · Výtahy · z praxe ·

Martin Slatinka je mladý obchodnický talent, který míří výš a výš. Stejně jako jeho obor. Společnost KONE dodává především výtahy, ale i eskalátory, do nejvyšších budov v ČR i na světě. Ale to není všechno. Prodávají i chytré technické řešení a špičkový servis. Vydali jsme se od Martina zjistit, co všechno zahrnuje práce obchodního zástupce ve společnosti KONE, a.s.

Martin-uprava

Martin Slatinka

Společnost: KONE, a.s.

Pozice: Obchodní zástupce

Studoval stavební fakultu ČVUT V KONE dostal možnost zapojit se do „Trainee programu“, kde absolvoval půlroční stáž v oddělení nákupu a pak dostal příležitost na pozici obchodníka, ve které je jako ryba ve vodě Na obchodě ho nejvíc baví osobní kontakt, který má s lidmi uvnitř i vně společnosti V KONE momentálně hledají: Obchodně-technického zástupce pro Prahu a střední Čechy a Obchodně-technického zástupce pro Bratislavu a západní Slovensko

Výtahy a eskalátory. V KONE je to nahoru a dolů zcela jinak, než jak jsme zvyklí. Co konkrétně vás na práci v KONE baví?

Baví mě, že jsem u zrodu každého projektu a dostanu se v něm opravdu do hloubky. Není to jen: „Běž to prodat!“ Musím umět vymyslet řešení. Obchodník je i technickým poradcem architektů, projektantů nebo investorů.

Nabíjí mě to množství lidí, které člověk pozná. Pro mě je úspěšné jednání to, na kterém z poloviny řešíme zakázku a z druhé poloviny se bavíme o čemkoliv jiném. Je super znát příběhy lidí a vědět, že to, co je za vytouženým projektem, je i osobní. Z mnoha obchodních vztahů tak vznikla i přátelství.

V jakých nejzajímavějších stavbách má KONE výtahy v ČR?

Máme výtahy v nejvyšší budově AZ Tower v Brně. Určitě taky znáte City Tower na Pankráci, což je druhá nejvyšší budova u nás. Naše výtahy najdete i v Národní technické knihovně. Doporučuji všem koukat se kolem sebe a jsem si jistý, že budete výtahy KONE vídat pravidelně. Ale není to jenom o výtazích. Prodáváme i eskalátory, pohyblivé chodníky, automatické dveře, turnikety a podobně.

A co zajímavé zakázky ve světě?

Momentálně se podílíme na stavbě Jeddah Tower v Saudské Arábii, což bude nejvyšší stavba na světě. Na to jsme hodně pyšní, protože tam výtahy sahají až do 600 metrů, což je obrovská výška v rámci jedné šachty! Ti, kteří se podílejí na takovýchto velkých projektech, pak sdílejí své zkušenosti s ostatními. Nejenom, jak to dokázali prodat, ale jak to technicky vymysleli.

martin-2

To navazuje na mou další otázku. Jak vidíte budoucnost oboru?

Jsme na prahu změn. Dodavatel výtahů bude dodávat eskalátory, automatické dveře i turnikety, zkrátka celý systém. To znamená, že uživatelé pak budou mít jednu přístupovou kartu, která je pustí přes turniket, přivolá výtah, doveze je do jejich patra, otevře jim dveře a tak dále. Stává se už běžným i v tuzemsku, že technici se vzdáleně připojí přes chytrý telefon a opraví poruchu výtahu. Navíc zákazník pak vidí, co se s výtahem děje a i samy výtahy si mezi sebou předávají informace.

Martin je ze své práce nadšený, zároveň chová velkou pokoru ke všem, kteří se na zakázkách podílejí. Práce ve velké společnosti mu prostě sedla.

Vybavíte si nějakou skutečně šokující zakázku? Kdy po vás zákazník chtěl postavit výtah naprosto nesmyslně nebo něco podobného?

Když obdržíme zvláštní a těžko proveditelný projekt nebo návrh nevhodný pro budovu, snažíme se od partnera zjistit, proč to tak chce a co tím sleduje. To je na pozici obchodníka u nás klíčové. Nerozmlouváme zákazníkovi jeho plány, ale pokládáme otázky, dokud nezjistíme, čeho chce projektem docílit a proč.

V jakých oblastech musíte mít jako obchodník přehled?

Základní přehled o stavařině a strojařině pomůže obchodníkovi proniknout do „výtahařiny“. KONE je skvělý zaměstnavatel v tom, že lidi podporuje, aby se z nich stali odborníci. Stojí to opravdu hodně peněz, především za první rok, kdy se obchodník zaškoluje, ale vyplatí se to.

Měl jste vždycky obchodnickou náturu? Napadlo vás, že z vás bude úspěšný obchodník?

Myslím, že to v sobě má každý. Záleží na tom, jaké má obchodník vedení, jak se šéfům a vedoucím podaří podpořit jeho obchodnický talent. Začínající obchodník se musí trochu rozkoukat, být pozitivní a mít aktivní přístup. Začínal jsem od úplného začátku jako je kontaktování zákazníků, v technickém oddělení mě naučili produkty. Začátky byly o projektech s jedním až třemi zařízeními, dneska se zabývám velkými projekty s nadnárodními investory.

Během půlroční stáže i prvních dvou let v pozici obchodníka jste stále ještě studoval. Jak jste to zvládal?

Často to nebylo jednoduché, ale KONE mi neuvěřitelně vyšlo vstříc a mohl jsem dostudovat ještě 2 a půl roku školy. Pro KONE bylo prioritou především to, abych dokončil školu a vedle toho nabíral obchodní zkušenosti. Dnes jsem v KONE 5 let.

Martin zvládl nastoupit do práce, stát se ze stážisty obchodníkem a ještě si u toho dodělat titul. „Řekl jsem si, že to prostě dám. A dal jsem to!“

S kým ve své práci komunikujete?

S architekty, projektanty, stavebními firmami, bytovými družstvy, to třeba při modernizaci výtahů v celém domě. Obchodník je u nás nositelem celé zakázky. Ve chvíli, kdy potřebuje pomoct, je mu k ruce celý podpůrný tým plný odborníků.

Zní to jako víc než práce na plný úvazek. Stíháte se vůbec ve volném čase věnovat nějakým koníčkům?

Jasně! Jezdím na kole, hraji fotbal… Pro obchodníka je důležité umět vypnout, protože ty nejlepší nápady přijdou, když je nečekáte. Vyjedete si sám na kole a v tu chvíli vás hned napadne: „Ano, to bych mohl udělat takhle!“

Jak vypadá den obchodníka v KONE?

Z velké části jsme u zákazníků, představujeme řešení, které jsme navrhli. Ale je za tím i spousta času v kanceláři a u počítače. Každý projekt je trochu odlišný, takže zpracovat nabídku, kterou můžete zákazníkovi představit, nějaký čas zabere.

Změnila vás práce obchodníka v KONE jako člověka?

Vývoj obchodníka je ovlivněn společností, ve které pracuje, i partnery, se kterými se stýká. Když srovnám Martina ve třetím ročníku vysoké školy a Martina teď v KONE, jsou to dva velmi odlišní lidé. A není to jen o znalostech, ale i o přístupu k různým činnostem. Je super koukat i na práci kolegů. Když vidím, jak fungují a jak poctivě pracují, snažím se si z toho odnést to nejlepší.

IMG_1567-kopie

Čím byste nalákal mladé obchodníky do KONE?

Člověk je součástí společnosti, která celosvětově udává tempo v oboru. A to je pro mladé absolventy skvělá příležitost – být tam, kde se o věcech opravdu rozhoduje. Jako obchodníci tu máme velkou svobodu, ale i velkou zodpovědnost. KONE není jen firma, je to především tým. Když je obchodník dobře nastartovaný, určitě uspěje.

Chcete taky mířit do nebeských výšin? V KONE právě hledají nové kolegy jak pro Prahu, Čechy a Moravu, tak pro Bratislavu a západní Slovensko! Více na http://www.kone.cz/o-nas/kariera

klíčová slova:
·
Sponzor článku logo sponzora

Další podobné články

Dálkové odečty tepla a vody začínají být v českých…

Ještě před několika lety jsme museli při odečtu vody či tepla vpustit do bytu cizí osobu. To však bylo jak pro ubytovatele bytu, tak pro SVJ komplikované. Dnes se běžně instalují měřiče, které fungují na principu radiové komunikace a dokážou…




Zadejte hledané slovo a stiskněte Enter