Jak se bránit neodpovídající výši záloh na elektřinu a plyn

4 min. čtení · energie ·

Elektřinu a plyn platí spotřebitelé zálohově, přičemž postup pro určení výše záloh určuje zákon. Ne všichni dodavatelé však výši záloh stanoví správně. Jaký počet a výše záloh je tedy v pořádku? A jak se můžete bránit v případě, že s výší záloh nesouhlasíte?

Jaká výše záloh na elektřinu nebo plyn je optimální?

Při sjednávání smlouvy o dodávkách elektřiny nebo plynu se domlouvají kromě jiného i zálohy na energie. Výše záloh by měla podle zákona odpovídat očekávané spotřebě, což znamená, že při jejím určení se vychází z historické spotřeby v odběrném místě. A případně se přihlíží i k růstu cen energií.

Nízké zálohy mohou znamenat vysoký nedoplatek

Zúčtovací období činí zpravidla dvanáct měsíců, do kterých je rozloženo dvanáct měsíčních záloh. Dodavatel však někdy účelově stanoví spotřebiteli nižší zálohy, aby tak vyvolal mylný dojem, že zákazník zaplatí na energiích méně. Spotřebitel je pak překvapen, když po něm dodavatel po skončení zúčtovacího období požaduje vysoký nedoplatek. Obdobnou praktikou je i požadování deseti záloh namísto dvanácti, přičemž opět platí, že spotřebitel bude muset nakonec zaplatit dodavateli vysoký nedoplatek.

Lze se však setkat i s opačným postupem, kdy dodavatel po spotřebiteli požaduje vyšší zálohy, než je třeba. „Někteří dodavatelé řeší vysokými zálohami své finanční problémy. Když se dodavatel později ocitne v insolvenci, odběratel energií se jen obtížně domůže přeplatku,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Kdy je zvýšení záloh oprávněné

K úpravě výše záloh by měl dodavatel přistoupit jen v případě, že dochází ke změně výše ceny za dodávky energií nebo jestliže došlo k zvýšení spotřeby energií v odběrném místě. Podrobnosti ohledně stanovení výše záloh bývají uvedeny v obchodních podmínkách.

Lze se setkat například s ustanovením obchodních podmínek, podle kterého má dodavatel právo upravit výši záloh, jestliže spotřebitel neplatí zálohy včas či ve stanovené výši. Otázkou ovšem je, nakolik takový postup dodavatele odpovídá zákonu.

Jak se proti výši záloh můžete bránit

Není-li spotřebitel spokojen s výší či počtem záloh, měl by se nejprve obrátit na svého dodavatele s žádostí o úpravu záloh a argumentovat tím, že by měly co nejvěrněji odrážet předpokládanou spotřebu. Jestliže dodavatel odmítne zálohy upravit, může se spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad.

Další podobné články

Co vám může překazit změnu dodavatele energií?

Každý má právo změnit dodavatele elektřiny a plynu. Ovšem ne vždy jde přechod k jinému dodavateli hladce. Ve změně může bránit současná smlouva o dodávkách energií, proces ale může zkomplikovat i stávající dodavatel nebo administrativní a jiná pochybení. Na co si především…

Také na ceně elektřiny můžete ušetřit

Jen za elektřinu utratí letos průměrná domácnost podle statistik 32 636 Kč, tedy o 23 % víc než v roce 2018. Některé společnosti se navíc chystají zdražit do konce roku ještě více. Jaké máme možnosti, abychom za elektřinu ušetřili?




Zadejte hledané slovo a stiskněte Enter